Hoeveel kosten Facebook advertenties?

Hoeveel kosten Facebook advertenties? Dat dit enkel van uw budget afhangt en u dus zoveel uitgeeft aan Facebook als u wil of kan, zou een onvolledig antwoord zijn. Het klopt inderdaad dat u zelf kan kiezen hoeveel u spendeert aan een Facebook campagne. Hoe de prijs bepaald wordt en hoe u die zo laag mogelijk houdt in ruil voor een zo goed mogelijk resultaat, is een stuk complexer…

Facebook is al lang niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Niet alleen is het een handige manier om in contact te blijven met vrienden en familie, het is ook een uitstekend marketingkanaal gebleken voor bedrijven.

Het bekendste sociale media platform kan op diverse manieren worden ingezet om uw producten of diensten te promoten. U kan louter een Facebook pagina aanmaken en via die weg nu en dan communiceren met uw klanten. Of u kan een stapje verder gaan en evenementen promoten via Facebook, communities uitbouwen van mensen die interesse hebben in uw product of dienst enzovoort.

En dan zijn er de Facebook advertenties. U kent ze wel, de posts die opduiken in uw Facebook newsfeed met onder de paginanaam de melding ‘sponsored’. Eén van de grootste voordelen van adverteren in Facebook is de erg gedetailleerde targeting. Zo maakt Facebook het u makkelijk uw doelgroep te bereiken.

Maar hoeveel kosten Facebook advertenties nu? Dat dit enkel van uw budget afhangt en u dus zoveel uitgeeft aan Facebook als u wil of kan, zou een onvolledig antwoord zijn. Het klopt inderdaad dat u zelf kan kiezen hoeveel u spendeert aan een Facebook campagne. Hoe de prijs bepaald wordt en hoe u die zo laag mogelijk houdt in ruil voor een zo goed mogelijk resultaat, is een stuk complexer.

 

Het biedingsproces in Facebook

Net als Google Ads, werkt Facebook als een soort veiling. Als adverteerder geeft u aan hoeveel u bereid bent te betalen voor een bepaalde actie. Zo’n actie kan bestaan uit een like voor uw pagina, een klik op uw advertentie, een bepaald aantal impressies enzovoort. Geeft u zelf manueel niets in, dan zal Facebook een calculatie maken op basis van uw dagbudget en de lengte van uw campagne.

Het probleem met adverteren, is dat de advertentieplaatsen gelimiteerd zijn. U bent immers niet de enige die reclame wilt maken op Facebook, gericht naar doelgroep X en binnen een specifieke tijdspanne. Het aantal advertenties die Facebookgebruikers te zien krijgen is beperkt. Dat moet ook wel. Anders zouden users in plaats van updates van hun vrienden, enkel nog ads te zien krijgen. Daarom komt u samen met andere adverteerders terecht in een soort veiling en moet u gaan bieden om uw advertentie aan uw doelgroep te tonen.

Andere factoren die de prijs van uw advertenties bepalen

Uw bod is echter niet de enige factor die de prijs van uw advertenties bepaalt. Hoeveel Facebook u uiteindelijk zal aanrekenen per actie (clicks, likes, leads, …) hangt ook af van de audience of het doelpubliek dat u target. Als er veel adverteerders zijn die op hetzelfde doelpubliek inzetten, dan zal de kost hoger liggen.

Ook de kwaliteit van uw ad zelf is van belang. Facebook kent een relevantiescore toe aan advertenties. Is die score laag, dan betaalt u doorgaans meer dan wanneer de score hoog is. De relevance score is een cijfer van 0 tot 10. Hoe relevanter uw ad is voor het doelpubliek dat u target, hoe hoger het cijfer en hoe beter uw score.

Een hoge relevantiescore haalt de kost per actie naar omlaag. Het is daarom belangrijk om te ‘splittesten’ wanneer u een Facebook campagne optimaliseert. Verschillende advertenties uitproberen, waarbij de copy (=tekst) en/of de afbeeldingen variëren, kan voor een groot verschil in relevantiescore zorgen. Ook kan u testen met een verschillende targeting.

Verder speelt ook de placement een rol. Dit is de plaats waar uw advertenties getoond worden, zoals bv. de newsfeed, right column, audience network of Instagram. U kan de aanbevolen platformen aangevinkt laten, of zelf kiezen waar u uw ad wilt tonen. Sommige placements doen het doorgaans minder goed dan andere of zijn duurder. Maar daar is ook weer geen rechte lijn in te trekken. Zo wordt vaak gezegd dat Instagram duurder is dan de andere platformen, maar dat is niet altijd het geval. De kost wordt immers niet alleen bepaald door de plaatsing, maar ook door de andere factoren. Voor bepaalde audiences kan adverteren op Instagram best goedkoper zijn dan op Facebook.

Tot slot speelt ook de periode waarin u adverteert een rol. Tijdens periodes zoals eindejaar, de solden, Black Friday en Cyber Monday, wordt er meer geadverteerd op Facebook en Instagram. Meer adverteerders streven naar een plaatsje voor hun ad in de feed van uw doelpubliek. Het gevolg is dat de kost doorgaans wat hoger ligt.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van zaken die de prijs van uw Facebook ads bepalen. Een adverteerder kan helaas nooit 100% controle hebben over hoeveel hij betaalt per resultaat/actie. Het helpt natuurlijk wel om een aantal tips en tricks te kennen om de prijs per actie zo laag mogelijk te houden. Dat is waar een ervaren Facebook marketeer van pas kan komen.

Let’s Get Started

Klaar om écht verandering aan te brengen?