AFFILIATE MARKETING

Stel dat u een bedrijf heeft dat (offline en) online producten en/of diensten verkoopt. Er zijn heel wat bloggers en andere ‘publishers’, we noemen ze vanaf hier affiliates, die met veel plezier uw producten of services promoten op hun blog/website. Uiteraard doen ze dat niet gratis. In ruil voor het promoten van uw product of dienst krijgen zij een vergoeding.

De meeste vergoedingen zijn zogenaamde sales vergoedingen of lead vergoedingen.

Sales vergoedingen binnen affiliate marketing

We illustreren even wat sales vergoedingen zijn aan de hand van een voorbeeld. Marie heeft een winkel die kinderkleding verkoopt. De winkel heeft ook een webshop. Marie wil graag meer sales genereren via de webshop en neemt contact op met Ann. Ann heeft een blog over alles wat met kinderen te maken heeft. Marie vraagt Ann om de nieuwe kledinglijn die onlangs werd toegevoegd aan de webshop, op haar blog te promoten. Ann schrijft vervolgens een blogpost waarin de kledinglijn van Marie gepromoot wordt. In het artikel staan diverse links naar de webshop van Marie. Een bezoeker leest het artikel op de blog van Ann en klikt op één van de links. Ze wordt automatisch naar de webshop van Marie geleid. Daar koopt ze een truitje en een muts voor haar zoontje. Ann krijgt 5% op het aankoopbedrag als vergoeding, in ruil voor het aanleveren van een nieuwe klant.

U vraagt zich wellicht af hoe Marie kan weten dat de aankoop via de website van Ann is gekomen. Dit kan zij weten door een tracking link te gebruiken. Deze unieke link is gekoppeld aan de blog. Via een rapportagesysteem kan Marie zien dat aankoop x is voortgekomen door een klik op een link in Ann’s blogpost.

Lead vergoedingen binnen affiliate marketing

Naast sales commissies zijn er ook lead vergoedingen. Het begrip lead is afkomstig uit het Engels en is moeilijk letterlijk te vertalen. Het kan best omschreven worden als een ‘spoor naar een potentiële klant’. Zo kan een lead bijvoorbeeld contactgegevens, een inschrijving voor een nieuwsbrief of een offerte-aanvraag zijn. Wanneer een affiliate vergoed wordt voor zo’n lead in plaats van voor een verkoop of sale, krijgt hij een lead vergoeding. Hij ontvangt dan doorgaans een vast bedrag voor de lead, terwijl er bij een sales vergoeding vaak een percentage van het verkoopbedrag als vergoeding wordt gegeven.

 

De meeste grote merken hebben een eigen affiliate programma of werken via een affiliate netwerk zoals Tradetracker, Awin of Daisycon. Zo’n netwerk treedt op als ‘middleman’ en zorgt voor het contact tussen enerzijds de publisher (in ons voorbeeld is dit Ann) en anderzijds de advertiser (in ons voorbeeld is dit Marie).

Victorie Media kan u helpen om een affiliate campagne op te zetten voor uw bedrijf om op die manier uw omzet te verhogen.

Hulp nodig voor uw Affiliate Marketing? Neem vrijblijvend contact op via onderstaand formulier: